Vandrestøvler til bestigning af Kilimanjaro?

Vandrestøvler eller sko på Kilimanjaro kan godt være noget af en jungle at hitte rede i. Denne guide skal gøre det meget nemmere at vælge de vandrestøvler eller sko som du skal bruge til bestigning af Kilimanjaro. Eller rettere sagt; du kan vælge dine vandrestøvler på et velfunderet grundlag fordi du læser denne guide.

1. Vandrestøvler eller sko, hvad skal du vælge?

Fordelen ved et par sko er vægten og fri bevægelighed i ankelen. Nogen personer kan slet ikke forestille sig at skulle bevæge sig i et par støvler. De ynder den frihed der er i et par sko. Friheden til at kunne bevæge underbenet som du gør normalt.

2. Sten i skoene

Ulmeper ved sko er at risikoen for at for at sten og andet i skoene er nemmere end støvler. Det at du skal tømme dine sko oftere end dine støvler bliver et irritationsmoment. Og kan i værste fald ødelægge dit gode humør på bjerget. Det findes der selvfølgelig en anden løsning på nemlig Gaiters. Gaiters er et bukseben der går ned om skoen og hindrer at der kommer skidt og sten i skoen. Gaiters findes i mange forskellige variationer. Efter min mening vil det give god mening at de gaiters du køber hvis du skal have sko på er lavet at Goretex. For at hindre vand kan træne ind i. Dette giver specielt mening hvis du også har sko hvori der er Goretex.

3. Vandrestøvler fastholder ankelen

Når vi skal bestige Kilimanjaro er det vigtigt at vores ankler ikke bliver forvredet på vej derop. Derfor kan det give god mening hvis man ifører sig et par støvler. Da en af de vigtigste forskelle på sko og støvler er ankelstøtte. Når du går i sti-løse terræner er der større risiko for at forvride ankelen. Det er støvlen en god garant for sjældent sker. Det handler om at snøre dine støvler på en måde således at støvlen kan yde støtte på ankel-leddet.

4. Vandrestøvler vejer mere en sko

En af ulemperne ved vandrestøvler er at de vejer mere end et par sko. Og specielt hvis man vælger en læderstøvle. Der har andre fordele som kommer længere nede. Hvis du vælger en nylonstøvle er der ikke meget forskel på vægten. Der er selvfølgelig noget fordi der er mere materiale. Men hvis du holder det op imod et par sko og et par Gaiters. Er der ikke.

5. Et par lædervandrestøvler

Har den fordel at den er meget slidstærk. Men den vejer typisk mere end nylonstøvlen. En lædervandrestøvle er typisk en støvle man sagtens kan have i rigtig mange år. Fælles, om det er læder eller nylonstøvler man vælger kan man udskifte sålen hvis den er nedslidt. Det gør man typisk på en læderstøvle men ikke så meget på en nylonstøvle. fordi overdelen på nylonstøvlen ikke holder så længe som læder. Det er en kæmpefordel ikke at smide sine gamle lædervandrestøvler ud når sålen er nedslidt fordi det er som at få et par nye støvler der passer perfekt.

6. Sålen på vandrestøvler

Hvis man vælger et par vandrestøvler istedet for en sko vil man opleve at de fleste støvler har en meget bedre sål. Ikke umiddelbart den sål som er på slidlaget men den sål der indemellem din fod og slidsålen. Altså mellemsålen. Mellemsålen er en stødabsorber. Når vi bestiger Kilimanjaro har vi en Daypack på ryggen der vejer omkring 6-8kg. Det vil jo sige at de ekstra kilo vil belaste ryg og hofter selvfølgelig. Når mellemsålen er god og kan absorbere nogen af de stød vil vi spare ryggen for den. Det kan vise sig at være en god ting efter 7 dage på bjerget og mange højdemeter.

Tykkere sål og bedre absorbering

7. Strømper og sokker i vandrestøvlerne

Når du stikker fødderne i et par vandrestøvler er det vigtigt at du har det rigtige inderst imod huden på dine fødder. Når terrænet er sti løst og med ikke banede veje vil du have en større friktion mellem vandrestøvler og fødder. Derfor anbefales det at forsøge at få denne friktion til at være imellem dine strømper og sokker. Det vil med andre ord sige at du skal anvende et par strømper og et par sokker på samme tid. Et par strømper kan være lavet af noget syntestisk materiale eller silke. Fordi silke og syntestisk materiale er friktionen meget lille og det er godt i forhold til vabler på fødderne. Udover strømpen skal du have en slidstærk og tykkere sok. Der kan holde til at have den større friktion fra støvlen. Vil det så sige det er helt umuligt at bestige Kilimanjaro uden at have mange par strømper og sokker med. Det jeg kan sige er at det er en kæmpe fordel med at kunne få fødder over i noget andet og få tørret dine sokker og strømper. Det kan selvfølgelig være en udfordring.

8. Lejrsko som supplement til vandrestøvler

Et par lejrsko er simpelthen bare et must for t give fødderne en forandring. De typiske etaper på Kilimanjaro er på 5-7 timers vandring. Det betyder at du har fødderne mere eller mindre spærret inde i de samme sko, vægt på ryggen og en lang vandring op ad bjerget 6-8 timer. Derfor vil fødderne have godt af at få noget andet på. For slet ikke at tale om temperaturen og dermed fugtigheden i et par vandrestøvler som kan gøre at huden har brug for kunne komme ud og ånde. Derfor er et par lejrsko en god investering. Man kan ikke tale om at der findes specielle lejrsko men skal gerne være et par sko som er bløde og behangelig at have på. Personligt kan jeg godt lide den type sko som giver mulighed for at være meget nemme at tage på og tage af. Derfor vil jeg gerne anbefale et par sko der er beregnet til at træde hælstykket ned. Således at de kan være på foden uden at slutte for tæt på foden. Alt dette for at gøre fødderne klar til endnu en skøn dag på bjerget.

Jeg har lavet denne side i samarbejde med Friliv.dk.

Hvis du vil læse lidt mere om hvordan jeg tænker hvordan man skal træne for at bestige Kilimanjaro. Læs mere om træningen her