Træning til bestigning af Kilimanjaro

Træning til Kilimanjaro

Træning inden du skal bestige Kilimanjaro er det vigtig.  Fordi uden træning bliver turen bare ikke den samme. Du skal med ro sindet kunne se dig selv i spejlet og vide at din træning har gjort en forskel for dig.

Din træning er inddelt i forskellige hovedelementer:

Balance træning -primært i ankler, knæ og hofter.  

Kropsstamme træning – hele grundstammen i kroppen, primært fordi vi skal gå med rygsæk

Styrke træning – en stærkere krop for at kunne bære os selv op i knap 6 km højde og have enrygsæk med.

Konditionstræning – primært fordi det er hårdt at gå op ad på bjerg.

Vandreture – primært for at kunne gå nok kilometer. Og tilpasningen af fødderne i vandrestøvlerne eller skoene.

Balance træningen

Balancetræningen er nok den træning der er sværest at få almen befolkningen til at udføre fordi den kan føles som alt andet end træning. Der er ingen høj puls der ikke noget man for alvor kan mærke sammenlignet med styrke- og konditionstræning.

Men Balance træningen er uhyre vigtig i forhold til at kunne sætte fødderne rigtigt hele vejen op ad bjerget. Det at ankler, knæ og hofte er i balance med de 7-8kg du har på ryggen, gør en forskel på din oplevelse af turen op ad bjerget.

Kropsstamme træning

At træne kropsstammen er en anden vigtig faktor der gør sig gældende specielt når du skal vandre med rygsækken og i stiløst terræn. Det at du formår at kunne spænde op i mave- ryg muskulaturen gør at du ikke får det samme slid når du vandrer op ad på Kilimanjaro. Det at belastningen på ryggen ikke føles som noget fremmed og ikke føler du kan bære rygsækken.

De daglige ture ligger på 4-7 timers vandring hvor du har rygsækken på. Hvis du tænker dig selv ind i den kontekst at du er på vej op ad og ikke går mod en lufttryk der gavner din respiration. Og sætter det i sammenhænng med hvad du ellers laver på dit arbejde.  Så betyder det at du med stor sandsynlighed ikke vil være i nærheden af det slid på ryggen.

Derfor er det vigtigt med en stærk kropsstamme.

Styrketræning

Træning for at blive stærkere. De to ovenstående typer træning skulle gerne være med til at du kan være i balance og holde til at bære rygsækken rigtigt. Så skal vi i styrketræningen fokusere på at du har kraften til at kunne træde op på de “forhindringer” der uvilkårligt er når du bevæger dig op på et bjerg. Der vil komme forhindringer på Kilimanjaro som er et højt trin der skal forceres. Ydermere skal vi selvfølgelig også bruge noget styrke til at bevæge os rundt med.

Styrketræningen bliver primært skabt ved at “løfte” på ens egen krop. Men det er klart det bedste resultat kan vi skabe med belastningen med en udefra kommende vægt.

Vandring

Et femte og vigtigt element i træningen er selvfølgelig at du kan vandre de kilometer der skal til for at komme op på bjerget. Det kræver jo at du bruger det fodtøj som du påtænker du kan gøre det bedst i.

Gradvis øger vi vægten på rygsækken samtidig med at længden af vandreturene bliver længere og længere.

Hvordan skal du så træne alle fem elementer?

Det er her du har muligheden for at starte træningen op med mig på Shelter-turen hvor jeg introducerer hvordan du skal træne og hvordan du skal forstå det specielle “træningssprog” således at du ikke er i tvivl om noget.

Du modtager et nyt træningsprogram hver 2. uge, hvor jeg guider dig ift. progression og undgår for store træningsbelastninger. Men samtidig også presser dig til at blive bedre og bedre. Altsammen som en del af hele pakken.

Hvorfor skal du træne så meget?

Grunden til at jeg gerne vil at du skal træne meget er mange-sidet. Det handler ikke kun om hvordan du klarer dig den sidste nat om du kommer helt på toppen eller ej. Det handler også i høj grad om hvordan du klarer dig inden du rammer bjergets sværeste stykke.

Der er alt for mange bjergbestigere der ikke holder en “fest” hele vejen op ad bjerget. Fordi de er ultra fokuseret på at være så klar til når turen bliver hård og krævende. Min filosofi er at man skal nyde det så længe det varer. Have overskuddet til at se hvilket fedt område du er i. overskud til at få det helt indeunder huden. Betragte og observere forskellige indtryk hele vejen op. Det at du rent faktisk sætter pris på at du skifter mellem de forskellige klimazoner der findes på bjerget. osv osv.

Det handler rigtig meget om at hvordan du er forberedt. Går du og er meget nervøs for om du kan klare udfordringen. Ja så opdager du ikke hvor du befinder dig og misser sanseindtrykkene.

Hvis du har en god fortrøstning om at du hjemmefra har gjort en fysisk indsats og forandret din fysisk henimod noget der var meget bedre end tidligere. Så kan du jo have svært ved at gøre det meget anderledes. Men så mener jeg også at du har gjort en indsats for at blive klar til at modtage Kilimanjaro og alle dets indtryk.  Og det gør noget psykisk for én og det er præcis den følelse jeg gerne vil give dig ved hjælp af træningen herhjemme.

Du er forberedt. Du har forandret dig til det fysisk bedre. Du har bedre balance. Du har en stærkere kropsstamme. Du har en stærkere krop. Du har en bedre kondition.  Lig med at du får en god oplevelse.

Se mine træningsprogrammer her