Kilimanjaro træning

Kilimanjaro træning i mørke

Fredag d, 15.november

Jeg har fået mange forespørgsler på hvordan det er at bestige Kilimanjaro den nat, hvor man skal på toppen. Det har givet anledning til at lave en træningstur i mørke.

Night walk – skønt det ikke er om natten men om aftenen vi går. På jomfru turen var der 12 deltagere, der ønskede at deltage. Jeg havde henlagt turen til Bunken Klitplantage og Råbjerg Mile. Træningen skulle være således at deltagerne blev lidt presset ift. mørke, vejr og vind.

Det var en rigtig god tur.

Jeg vil helt sikkert anbefale turen til andre.

Nicole Larsen

Turen ind igennem klitplantagen var tung og mørk. Dog med vinden i ryggen. Vi kommer i Råbjerg mile hvor sandet var blevet noget mere blødt end da jeg gik rekogniserings tur i området. Det bløde sand gør turen væstentlig hårdere. Vi vender i den vestligste del af Råbjerg mile og får med det samme østenvinden direkte i ansigtet.

Turen bliver i alt på 18km i hård, regn og mørke, En rigtig god træningstur i meget realistiske konditioner. Dog knap så koldt som på Kilimanjaro.

Kilimanjaro træning er mange ting og meget gerne i forskelligt terræn og vejrfohold.

Kilimanjaro træning også i regnvejr
Kilimanjaro træning i regnvejr er meget bedre træning end træning i solskin.

Kilimanjaro træning – også i regnvejr

Lørdag d. 26.Oktober 2019

Jeg havde kigget godt og grundigt på vejrudsigten. Fundet ud af at netop i dag var en god dag til at træne i regnvejr.

Jeg har sagt det før og siger det gerne igen

Nogen vil jo mene at træning i regnvejr ikke kan bibringe noget som helst positivt. Jeg er selvklart meget uenig.

Regnvejr er godt træningsvejr.

Jesper Thomsen – Kilimanjaro guide

Du får alle mine pointer i dette blog-indlæg. Det er noget lettere at komme ud at træne når der er godt vejr. End når der er dagsregn. Sådan er det for de fleste.

Kilimanjaro og regnvejr

En tur på Kilimanjaro kan være indbegrebet af meget varierende vejr-forhold. Jeg har været på Kilimanjaro en del gange i den samme periode. Nemlig januar måned og jeg har oplevet hele ture uden regn og andre ture med regn 5 ud af 7 dage. Deriblandt også hele dage med regn.

Det er ikke nemmere når det regner en hel dag på Kilimanjaro. Og det er, det heller ikke herhjemme. Hvad er din mine pointer med at træne i regnvejr.

Kilimanjaro træning i DK – hvordan?

Jeg plejer at sige til min gæster på mine gruppe-rejser at de skal huske at træne i alt slags vejr. Det får du ud af at træne i regnvejr:

Kilimanjaro træning også i regnvejr
Kilimanjaro træning i regnvejr er god træning for alle. Også for hunde.
  1. Sikkerhed for at din skaljakke og bukser fungerer som du har købt det til. Der er mange personer der ikke får testet deres udstyr, de skal bruge på Kilimanjaro, tilstrækkeligt. Den underskønne sikkerhed du får når du har trænet i øsende regnvejr i DK er uvurderlig på en regnvejrs dag på Kilimanjaro.
  2. Sikkerhed for at dine støvler gør det de skal gøre, osse i regnvejr. Med det mener jeg at støvlerne kan holde dagsregnen ude. At sokkerne ikke er plask våde. Hvis sokkerne bliver våde opstår der meget nemmere vabler og skavsår. Der senere kan blive en show-stopper.
  3. Sikkerhed for at dit inderste lag ikke bliver vådt. Når man bliver pakket ind i en skaljakke og skalbukser så bliver unægtelig sværere at komme af med varmen og dermed fugten. Det til trods for at mange skaljakker og bukser er lavet af Gore-Tex der gør det muligt at komme af med fugten.
  4. Mental sikkerhed for at du kan klare en dag med regn. Hvis du selvfølgelig klarer dig igennem dagen. Men det at kunne øve sig at være udenfor i regnvejr en hel dag gør at når/hvis dagen kommer på Kilimanjaro. Så føles det ikke så tungt. Mange der ikke har sig den mentale sikkerhed bruger rigtig meget negativ energi på noget som ingen kan gøre noget ved. Negative tanker er ikke noget som gør noget godt for en selv og ej heller for gruppen.

Så på baggrund f ovenstående og regnvejr er der ingen gode undskyldninger for ikke at træne selvom det er regnvejr.

God træning

Læs meget mere om Kilimanjaro træningsprogrammer

Kilimanjaro og løbetræning

Lørdag d. 19. Oktober 2019

Uha min første løbetur i ekstrem lang tid. Blev i går 🙂 Det var en dag hvor kroppen var på vej hen i en forkølelse og jeg tænkte, det er nu. Det kunne være jeg kunne få kroppen til at fungere.

Jeg har virkelig savnet at løbe. Jeg har i mange år haft en achillesene der ikke rigtig ville som jeg gerne ville den skulle. Det er ingen hemlighed at jeg heller ikke har passet på hvad jeg har lavet. Jeg har aldrig rigtig mærket til achillesenen når jeg har vandret.

Og det har egentlig fungeret rigtig godt.

Men hvorfor pokker begynder du så at løbe, Jesper?

Kunne et godt spørgsmål være. Det kommer vi lige tilbage til. Vi skal først lige snakke om det er nødvendigt, som forberedelse til Kiliamanjaro, at løbe.

Kilimanjaro træning indbefatter det også løb?

Nej det behøver det bestemt ikk. Hvis du ikke gider løbe i din træning til Kilimanjaro er det noget som du sagtens kan undvære. Dermed siger jeg ikke at det er godt ikke at løbe. Men jeg siger det er noget der godt kan udelades. Så længe du får noget konditionstræning på anden vis.

Det er indiskutabelt, at god konditionel form er en godt for chancerne at nå toppen af Kilimanjaro.

Hvordan kan jeg træne min kondition, hvis jeg ikke skal løbe?

Det kan du gøre på mange forskellige måder.

  • Cykling (Spinning)
  • Ellipsetræning
  • Roning
  • Power walk på løbebånd
  • Powerwalk på bakker

Det er bare nogle forslag til konditions træning uden at løbe. Du skal kun i nødstilfælde begynde at lave korte intervaller for at opbygge din kondition. Det er meget svært at overføre den type træning til Kiliamanjaro. Det er et helt andet energi system du skal anvende i denne type bjergbestigning.

Korte intervaller kan være hvis du er meget tidspresset og ikke kan finde tid til træningen. men det er absolut ikke noget du skal gøre i hele dit træningsforløb.

Hvorfor var det du skulle løbe, Jesper?

Kilimanjaro træning
Min træning til Kilimanjaro starter i skoven

Jeg savner at løbe. Det er den ene del af svaret. Den anden del er at jeg har sat mig det sindsyge mål at løbe op af Kilimanjaro. Bare fordi.

Der har været mange forskellige reaktioner på mit projekt. Hvorfor dog det? Er det ikke farligt? Kan man overhovedet det?

Jeg vil selvfølgelig ikke gøre noget som jeg ikke selv ser som sikkert nok.

Men det er grundene til at jeg er begyndt at løbe igen. Og hold hvor jeg nød det. Kunne godt mærke at det ikke var som i de gode gamle dage. Men hvad er det efterhånden. Men at mærke kroppen og føddernes greb i skov bunden, var fantastisk.

Det er fedt at have et projekt. Et projekt der motiverer til at træne. Det giver ligesom mening.

Føl med her på kanalen for flere opdateringer.