Facts

Kilimanjaro facts – FAQ

Kilimanjaro facts

Kilimanjaro er 5895 meter over havet.

Kilimanjaro ligger ca. 300 km syd for ækvator i det nord-østlige Tanzania tæt på grænsen til Kenya. Den nærmeste større by  er Moshi.

Det nærmeste bjerg er Mount Meru, der ligger 80km fra Kilimanjaro.

Kilimanjaro er ikke kun det højeste bjerg i Afrika, det er også en af de største vulkaner på jorden der dækker et areal på knap 400.000 hektar.

På en måde, ja.

De vigtigste ruter på bjerget er for det meste en ”walk-in-the-park”. Der findes dog passager på Kilimanjaro, hvor det bliver nødvendigt at bruge dine hænder for at støtte. Men generelt er det en gå-tur. Dog skal højden og scenariet ikke undervurderes.

Nej, ikke længere. Kilimanjaro Authority gjorde det obligatorisk at man skal med et rejsebureau, der har en autorisation til at må færdes på Kilimanjaro.

Det autoriserede rejsebureau stiller guider, kokke og bærere til rådighed.

På denne tur skal du minimum være 18 år.

Alderspræsidenten på toppen af bjerget er 86 år. Rekorden melder ikke om hvilken rute eller om hvor lang tid det tog.

Der er få dødsfald på Kilimanjaro hvert år. Dødsårsagen er primært højdesyge (AMS – Acute Mountain Sickness).  Derudover er hjerteanfald den næst hyppigste dødsårsag.

Meget sjældent kan der være lynnedslag og stenfald.

På denne tur er ruten op og ned igen af en varighed på 7 dage, hvor du står på toppen om natten/morgenen på sjettedagen

Kilimanajaro facts

Du flyver til Kilimanjaro International Airport (JRO), hvor du bliver hentet og kørt til Planet Lodge lidt uden for Arusha.

Afstanden fra lufthavnen til Planet Lodge er ca. 50 km.

Du rammer toppen om morgenen på den sjette dag.

Du skal have meget forskelligt tøj med. Fra shorts og t-shirts til hue, handsker og skaljakke/bukser.

Det vigtigste du skal medbringe er det tøj og de støvler du skal gå i samt sovepose

For at få den meste optimale tur har vi en pakke liste her

Alt hvad du skal bruge derudover er noget som vores guider og bærerer medbringer.

Tallerkner, bestik, telt, campingstole og borde, osv.

Forbedret.

Der findes fine top-dollar økologiske toiletter. Faktisk har jeg ikke selv siddet på et bedre toilet i knap firtusind meters højde.

Nationalsproget er swahili og andet sproget er engelsk.

Swahili bliver talt i langt størstedelen af Tanzania dog er der mange forskellige stammer der hver har sit eget sprog.

Ja, dog kan der være forhold som gør at det ikke er over det hele på bjerget. Det afhænger selvfølgelig også af din mobiltelefons antenneforhold.

Kilimanjaro facts – Træning i forløbet frem til toppen af Kilimanjaro


Kropsstammetræning

Træningen bliver noget som skal fokusere på mave lænde-regionen. Vi skal have fat i de indre bagved liggende muskler, der sørger for at vi ikke bliver trætte/ømme så dét kan blive en hindring de sidste dage på Kilimanjaro.

Se eksempler på øvelser her

Rygbro
Sidebro
Statisk Squat

Styrketræning

Vi skal helt sikkert styrke kroppen med funktionelle øvelser for at sikre at vi kan anvende musklerne når vi vandrer op ad stierne på Kilimanjaro. Det er selvfølgelig øvelser der fokuserer på ben, hofte, mave og lænd.

Se eksempler på øvelser her

Lunges med vægt
Squat med stamme
Dødløft

Balancetræning

Kroppens balance er en central faktor for en vellykket træning og bestigning af Kilimanjaro. Balance i fodled knæ og hofte er vigtige når vi skal vandre på bjerget dagtursrygsæk.

Se eksempler på øvelser her

Stå på et ben
Superkvinde

Konditionstræning

I vores konditionstræning skal vi fokusere på at komme i så god kondi som muligt . Derfor skal vi også igennem mange forskellige former for konditionstræning. Så det bliver alt lige fra høj-intensitet til Slow-snail vandring i skoven og på bakkerne.

Se eksempler på øvelser her

Burpees
Sprællemand

Kilimanjaro facts – Hvor fit skal du være?

Du skal være så fit at du kan klare at vandre mellem 4-7 timer pr. dag i højere og højere højde. Samtidig med at du har en dag-rygsæk på med en vægt omkring 5-7 kg, hvilket inkluderer dit eget mad og drikke.

Der hvor du får allermest brug for din gode form, er når du skal starte ud om formiddagen med en 3,3 km strækning op til Barafu fra Karanga Camp. Her skal du  hvile inden turen går op kl. 22 om aftenen til Uhuru Peak. En tur på omkring 6-8 timer om natten for derefter at vandre ned til Mweka camp – en tur på ca. 8 – 9 timer.

Vi vil selvfølgelig forberede os så godt som muligt således at turen netop bliver a-walk-in-the-park. Du skal selvfølgelig i god form inden du skal bestige Kilimanjaro.

Kilimanjaro facts – 7 af de vigtigste


1.

Kilimanjaro facts – Det er ultravigtigt at du er i god form

Hvad er god form så? God form er når du  har en form der kan række til at gå 60-65 km på fire dage samtidig med at du stiger omkring 4500 højdemeter. Derudover skal du selvfølgelig kunne bære dig selv og være stærk nok i benene til at kunne klare at gå på ujævnt terræn. Det vil sige at du skal have en god balance og træne den hjemmefra.

Stil dig fx på et ben og børst din tænder. Går det godt så er du på vej. Er du ved at vælte, så kender vi et udviklingspunkt.

2.

Kilimanjaro facts – Gode brugte støvler

Et par gode brugte støvler er guld værd på bjerget. Det vil med andre ord sige at du hjemmefra skal have brugt dine støvler. Fordelen ved et par støvler er at de giver god støtte til dine ankelled. Og dermed mindskes risikoen for at forvride ankelen i det meget ujævne terræn på Kilimanjaro

3.

Kilimanjaro facts – En varm nok sovepose

Selvom Kilimanjaro ligger lige omkring ækvator og solen står lige ned i hovedet på dig og danner en meget lille skygge, er det vigtigt at din sovepose kan tåle de lave temperaturer der er på Kilimanjaro om natten. Når vi rammer den højest belliggende lejr Barafu så falder temperaturen til under frysepunktet. Det er ikke nødvendigt at fortælle at en en god nats søvn er bedst hvis man ikke fryser. Din sovepose skal have en nedre grænse i temperatur på omkring -10 graders celsius.

4.

Kilimanjaro facts – En god og behagelig Dagtursrygsæk

Selvom vi på Kilimanjaro benytter os af bærere til at bære de tungeste ting, vi skal bruge på Kilimanjaro skal du selv bære alt det du skal bruge undervejs mellem de forskellige camps. Der kan nævnes din egen lunchbox, altså noget mad og selvfølgelig drikke. Derudover skal du bære din egen yderbeklædning som typisk består at Gore-Tex skalbukser og skaljakke. Det er vigtigt at du hurtigt kan skifte til noget vind og vandtæt og tilbage til shorts og t-shirt, da forholdene lynhurtigt ændrer sig på Kilimanjaro i takt med at du bestiger bjerget.

5.

Kilimanjaro facts – En god appetit

Nogle personer der kommer i højden mister appettiten og glemmer at spise. Det siger sig selv at det ikke er en holdbar løsning som tiden går. Derfor er det vigtigt at du trods alt har lidt mad med som du kan lide. Så kan du begynde at spise det og forsøge efterfølgende at spise hovedmåltiderne på bjerget. Jeg har selv engang prøvet at miste appetitten på Kilimanjaro og det er ikke det mest spændende døgn jeg har haft i mit liv. Jeg kom dog op på toppen trods dystre udsigter. Det er en erfaring jeg ikke ønsker for nogen. Hvis man ikke får spist er en af metoderne at gå ned af bjerget igen. Og det er jo det sidste vi ønsker, hvis vi endnu ikke har været på toppen.

6.

Kilimanjaro facts – Solbeskyttelse er en vigtig faktor på Kilimanjaro

Dels det faktum at du kommer tættere og tættere på solen jo højere du kommer på bjerget og dels det at du opholder dig omkring ækvator, hvor der kan være skyhøjt UV-indeks. Så derfor er solbeskyttelse vigtigt. En hat med skygge og solcreme til at beskytte huden hvor du ikke er dækket af tøj er et must.

7.

Kilimanjaro facts – Hold pauser undervejs

Det sidste og sprængende punkt er at man bliver god til at holde pauser og går langsomt. Dette er altafgørende specielt på de første strækninger hvor højden ikke umiddelbart betyder en højere åndedræts frekvens da man her kan fristes til at gå for hurtigt. Det kan give bagslag i form af hovedpine og kvalme når man rammer lejren højere oppe. Når man holder pause er påklædningen vigtig så man ikke fryser. Nogen vil mene at det kommer helt af sig selv at man vil holde pause. Men med målet i hovedet om at nå toppen, så skal man bare ud over stepperne for at sikre at man rent faktisk når det. Men det er den sikre vej til ikke at nå toppen. Ned i tempo – du er trods alt i Afrika.

Pole-Pole som de lokale siger. Hvilket betyder rolig – rolig.