Kilimanjaro bestigning – bestig Afrikas højeste bjerg

Kilimanjaro bestigning

Går du med tankerne omkring en Kilimanjaro bestigning så er det en gylden mulighed for at gøre det i fællesskab med andre. Min mission er at guide helt almindelige mennekser op på Kilimanjaro. Du kan læse meget mere om hvordan jeg vil guide dig til en vellykket Kilimanjaro bestigning.

Læs mere om mine bedrifter og erfaringer

Kilimanjaro bestigning med KilimanjaroTours

En Kilimanjaro bestigning er ikke bare at bestige bjerget i Tanzania men ligeså meget at forberede sig hjemmefra. Det gør vi med træning individuelt og i gruppen. Det der er hele tanken med med KilimanjaroTours er at guide mennekser fra Danamark til toppen af Kilimanjaro.

Turen er inddelt i to:

I Danmark og i Tanzania

Kilimanjaro bestigning og dansk flag

Forberedelse i Danmark

Når du rejser med KilimanjaroTours er der mulighed for at du kan deltage på to træningsweekender og muligheden for at få træningsprogrammer tilsendt som du kan følge og træne dig til en god oplevelse til din Kilimanjaro bestigning.

Når man laver en Kilimanjaro bestigning er det alf og omega at være forberedt. Hvad skal der ske? Hvordan virker ens eget grej? At man ikke tager alt det nyeste grej med til Tanzania uden at have brugt det hjemmefra.

Derfor kan du deltage på to træningsweekender hvor vi typisk mødes kl. 12.00 og træner sammen med forskellige basisøvelser og herefter går vi en tur hvor vi selvfølgelig også træner undervejs.

Jeg forsøger at simulere en dag på bestigningen af Kilimanjaro. Enten sover vi i telte ellers foregår det i shelters. Forskellen er at her skal vi selv lave maden. Jeg har arrangeret grill og vi kan lave bål.

Men det er vigtigt at det ikke bliver en overlevelses weekend. Men en træningsweekend med god mad ude i det fri.

Efter overnatningen bliver der lavet morgenmad i fællesskab og træningen kan atter begynde. Denne gang bliver træningen en længere træningstur hvor vi går i noget der minder om 3-3,5 time. Hvor der indgår forskellige øvelser og gentagelser at evt. bakkedrag.

Undervejs bliver der rigeligt tid til at dem man svinger rigtig godt med og få et netværk op at stå. Dette netværk skal du selvfølgelig bruge på alle mulige og umulige siturationer. Det vil sige når du står på din Kilimanjaro bestigning og syntes at det er en lille smule hårdt – der kommer din investering i netværket tilbage.

Vil du høre mere om hvordan du bestiger Kilimanjaro kom da på et mine gratis foredrag – læs mere her 

Træningturene ligger i starten og ca. en halvanden måned før afrejse. Men derimellem kommer mine træningsprogrammer. Der bliver fremsendt til dig hver anden uge. Træningsprogrammer der tilgodeser hvordan du skal i den gode form der gør at du frisk og klar på udfordringen.

Træningsprogrammerne

Kilimanjaro bestigningen er fokus for træningsprogrammerne. Hovedparten af træningen består i at gøre det vi skal gøre på bjerget. Vi skal kunne gå. Uden vabler. Uden at det gør ondt i leddene. Træningsprogrammerne  skal gøre vores kropsstamme stærk. Stærk nok til at kunne bære din daypack 6-7 timer om dagen i stiløst terræn. Dertil skal ligges at det går opad i langt det meste af vejen. Sjovt nok.

Der er fire grundelementer af træning:

Konditonstræning; evnen til at kunne optage ilt.

Styrketræning; Evnen til at blive stærk og stærk nok til kunne bære dig selv og din oppakning op.

Kropsstamme træning; En disciplin der skal sikre at specielt bækkenet og muskulaturen omkring skal styrkes.

Balance træning; Fokus specielt på ankler og knæ og bækken. Øvelser der forbedrer dig i det stiløse terræn.

Træning er baseret på at du kan træne noget derhjemme ved at “løfte” på din egen krop. Andet træning er selvfølgelig udendørs hvor du skal gå ture osv. osv.

Introduktion til træningen er det der sker på træningsturene.

Læs mere om programmet på Kilimanjaro bestigningen her

Altså alt hvad du skal vide omkring træningsprogrammerne er det du lærer på trænings-weekenderne.

Yderligere læring på træningsweekenderne er hvordan du skal anvende dit udstyr. Det kan være lige fra at kunne binde sine snørebånd på forskellig vis ift. hvad du skal. Der kan være forskel på om du går op eller om du går ned osv. osv.

Eller det kan også være hvordan man ligger sig tilrette i soveposen og hvad man ikke gør. Altså sammen noget der er med til give dig en følelse af at du har styr på det. Og kan fokusere på at være tilstede på bjerget.

Mental og fysiks tilstede på din Kilimanjaro bestigning

Det er det, det handler om. DU skal mærke at du er tilstede og kan tænke de tanker du ikke får tænkt herhjemme.

Jeg ser alt for mange personer der gerne vil bestige Kilimanjaro der ikke er godt nok forberedt på bestigningen. Det vil sige, De er fuldstændig udmattet når de rammer lejerne efter en dags bestigning, på vej op ad Kilimanjaro.

Det jeg gerne vil er, at du er forberedt. Nyder turen.  Omgivelserne,  har overskud til se dig omkring og ikke kun overskud til at kigge ned på støvlespidserne. Så meget overskud at ikke lukker omverdenen ude og ikke kan ænse hvad der sker og ikke opdager forandringen i landskabet,  de forskellige klimazoner der er på Kilimanjaro.

Læs meget mere om klimazoner her. 

Du skulle gerne opleve en helt masse på Kilimanjaro, derfor skal du have en forberedt tur. Hvor du netop får rig mulighed for at observere og stoppe op for at se landskabet.

 

Tanzania; Kilimanjaro bestigning

Kilimanjaro bestigning og et Tanzania flag

Selv rejsen til Tanzania der ligger på den sydlige halvkugle 450 km syd for ækvator. Foregår typisk med en mellemlanding i Amsterdam og videre til Kilimanjaro Internation Airport (JRO).

Det kan du høre meget mere om på mine rejseforedrag – Læs mere her

Selve Kilimanjaro bestigningen foregår over 7 dage. Det vil sige at du går op i 5-6 dage og ned på den sjette og syvende dag. Hvornår er det du skal være bedst? du skal være bedst hele vejen men der hvor du skal være fysisk bedst er på den 5. og – 6.dag. Du skal gå fra Karanga camp og op til Barafu. En stigning på 641 højdemeter over en strækning på 3 kilometer. (Hvis det var Tour de France ville man tale om en gennemsnitlig stigning på 21,4%. Hvilket ikke siger os særlig meget. Og alligevel. Det siger noget om at det ikke er fladt terrænet.)

Fra Karanga til Barafu

Turen fra Karanga op til Barafu foregår i klimazone fire. Læs meget mere om klimazoner her.  Ingen træer, ingenting. Der er det rå terræn. Turen tager noget det minder om 3-4 timer at komme igennem. Og det bedste råd er; GÅ LANGSOMT. Virkelig langsomt. Mest af alt for undgår højdesyge. Højdesyge kan du  læse mere om her. Når du har tilbage lagt de 3 km og de 641 højdemeter ankommer du til Barafu. Barafu på swahili betyder “is”. Og det er der en grund til. Der er og der føles meget koldt. Det er chill-faktoren der spiller os et puds.

Der er noget vind og vi er kommet i en højde der minder om Mont Blanc i Frankrig. Har skal du hvile. Ikke noget med at gå for meget rundt eller andet. Her er det hvile der tæller. Du ankommer omkring kl. 1430 til Barafu og du skal begynde at bestige Uhuru Peak om aftenen kl 22.00.

Bestigning af Uhuru Peak

Omkring kl.22.00 bliver du vækket for at skulle gøre dig klar til at bestige Kilimanjaro – Afrikas højeste bjerg om natten.

Hvorfor om natten? Det er to meget gode grunde til:

  1. Du går i vulkansk aske på vej op mod Uhuru peak. Det er nemmest at forcere når temperaturen er under frysepunktet. Fordi den mængde vand der er bundet i den vulkaske aske fryser og gør den nemmere at betræde.
  2. Du skal se solopgangen fra toppen af Afrika.

Derfor skal du bestige Kilimanjaro om natten.

Det er nu den gode form skal stå sin prøve. At vandre i knap 6 km. højde er ikke nemt. Det kan sagtens være noget med at du går 15 skridt og holder en pause. Et godt råde når du holder pause er at kigge op. Kig op på stjernerne. Et fantastisk syn. Umiddelbart ville man kigge ned på støvlespidserne. Men kig op. Det er meget flottere. Det er nu vi finder ud af om din konditionstræning har været tilstrækkelig. Eller det var noget som du skulle have prioriteret højere.

Det er tidspunktet at du bliver udfordret allermest.  Og det er her dit gode netværk kan hjælpe dig. Altså alle dine rejsekammerater. Det er set så tit at det er forskeligt hvornår folk har og får krise.

Det ene øjeblik er man frisk og klar på at hjælpe andre og øjeblikke senere, er det en selv der har krise. Det er det gode netværk der hjælper dig på din Kilimanjaro bestigning.

Kilimanjaro bestigning om natten

Det du skal huske er at du har gået 3km om dagen for at komme til Barafu. Du er steget 641 meter. Så har du (forsøgt) at hvile hee dagen. Kl. 22.00 bliver du vækket for at gøre dig klar til den endelige Kilimanjaro bestigning. Præcis på det tidspunkt hvor du typisk falder til ro.

Det er selvfølgelig her du har brug for dit netværk. Dem som er med i gruppen.

Du kan læse meget mere om programmet for Kilimanjaro bestigningen her